donderdag 17 juli 2008

Dag 1, 16 juli 2008: Brussel - New York

Vanmorgen om 8.00 uur stond de taxi klaar om ons naar Brussel Airport te brengen. Een nogal groezelige man met een vieze auto, maar hij heeft ons veilig weg gebracht.
Op het vliegveld was het even zoeken waar we moesten zijn. Eerst de nodige vragen moeten beantwoorden zoals: wie heeft de koffers ingepakt, hebben we nog electrische apparatuur bij ons, moeten we pakjes voor iemand meenemen etc. Daarna mochten we de koffers afgeven en zijn we even wat gaan eten en drinken. Daarna gingen we boarden. Alles op de lopende band, riem af, broekzakken leeg halen en fouilleren. Om 10.45 uur mochten we het vliegtuig in nadat we weer verschillende vragen hebben moeten beantwoorden. In het vliegveld hadden we 2 keer 2 plaatsen naast elkaar, dus de kinderen konden bij het raam zitten. Helaas zaten we wel bij de vleugel.
Ik had van de huisarts een pleister gekregen die ik achter m’n oor moest plakken tegen de misselijkheid. Die heeft gelukkig goed geholpen. Had het alleen tijdens de landing even flink benauwd, maar heb alles binnen kunnen houden. Julian had last van z’n oren tijdens het landen.
We vertrokken een kwartier later dan gepland, we zouden nl. om 11.45 uur vliegen en dat werd 12.00 uur en om 14.10 uur plaatselijke tijd zijn we geland. Dat ging allemaal vrij vlot. Even een foto en wat vingerafdrukken en dat was het. Ook kwam onze bagage vrij snel. Buiten gekomen konden we gelijk de taxi in. We hadden drie keer gezegd dat we naar het Sohotel in Broomestreet moesten en wat doet die gup van een chauffeur: die zet ons af bij het Soho Grand Hotel. Maar daar kwamen we pas achter toen we bij de receptie stonden en toen was de chauffeur al weer vertrokken. Terug naar buiten, geen vrije taxi te bekennen, dus toen zijn we maar gaan lopen naar het juiste hotel. Op zich niet zo ver, maar met 4 stuks gagage en 4 stuks handbagage lijken die 15 minuten wandelen veel langer. Het hotel ziet er netjes uit. Oud, maar schoon. Toen we aankwamen hebben we ons eerst maar even omgekleed want het is hier zo’n 30 graden C
We wilden met de metro naar Ground Zero, maar daar ging kennelijk iets mis want we zaten ineens in Brooklyn. Weer terug met de metro, dit keer de juiste, naar Ground Zero. Jammer dat er weinig van te zien is vanwege het enorme hekwerk. We wilden vanavond eigenlijk nog over de Brooklyn Bridge wandelen en met de Ferry naar het Vrijheidsbeeld, maar we zijn eigenlijk allemaal wel moe. Hebben bij Panini nog even een broodje gegeten en zijn toen via Broadway naar ons hotel gelopen. We liggen nu alle vier helemaal gevloerd op bed tv te kijken. Denk dat ik zo maar m’n oogjes ga sluiten, want we hebben voor morgen nog een drukke dag voor de boeg.