zaterdag 16 augustus 2008

Dag 31, 15/16 augustus: New York JFK - Brussel Airport

Temperatuur: overdag lekker met af en toe zon, vroeg in de avond hoosbuien en onweer.

Tja, en zo waren we vanmorgen allemaal om een uur of 5 weer wakker. Allemaal krakkemikkig, rode oogjes, wallen en kippenvel. Had zelf in ieder geval niet meer dan zo’n 1,5 uur geslapen. Ik lag met m’n hoofd op de videocamera, in de kou, met het licht aan en om de haverklap een omroepster. Eerst maar even bij Starbucks koffie gehaald om warm te worden en Stijn gefeliciteerd want die werd vandaag 11 jaar. Hieperdepiephoera! Zo’n verjaardag heeft niemand!
En toen stond ons nog een hele lange dag voor de boeg. Zijn nog bij de bagage-afdeling geweest om te vragen hoe het nu verder ging met onze bagage. Volgens deze mevrouw was alles in orde en zou onze bagage met hetzelfde vliegtuig mee gaan als wij. Ook nog even een formulier ingevuld om te kijken of mijn vest nog is gevonden. Dat was ik een maand geleden verloren op JFK. Zou leuk zijn als ik het toch nog thuis gestuurd kan krijgen.
Luc is met Steven nog New York in geweest. Nadien en Stijn zijn op een bankje gaan zitten en wij hebben wat rondgelopen. Om 11.30 uur zijn we weer door de douane gegaan. We wilden nl bijtijds bij de Gate zijn om in te checken en zodoende zeker te zijn van een plaats in het vliegtuig. Ons gezin werd er willekeurig uitgehaald voor een uitgebreide controle. Schoenen uit, riem af. Daarna fouilleren. We mochten kiezen: of voor een speciale röntgenmachine poseren, of fouilleren door een douanebeambte. Wij kozen allemaal voor de machine. Toen de handbagage erdoor en bij een rugzak bleef de machine piepen. Weer de rugzak erdoor, weer piepen. Toen alles eruit gehaald: mijn portemonnee, videocamera en een zooi frutsels. Hij bleef piepen. Ze konden echter niets ontdekken. De douane wist ook niet waarom het apparaat zo piepte, want alle andere keren was het goed gegaan. Het kon zijn dat er een heel klein beetje van iets aan onze tas was gekomen. De apparatuur is nl. heel gevoelig. Was blij dat ik ’s nachts deze tas als kussen had gebruikt. Zo wist ik zeker dat er niemand kon zijn geweest die iets had uitgevoerd met onze bagage. Uiteindelijk mochten we gelukkig door. Hierna hebben we geloof ik iedere Gate van Terminal 3 gezien. Iedere keer zou het vliegtuig weer van een andere Gate vertrekken. Wij konden er eigelijk wel om lachen want we hadden tijd genoeg en verveelden ons dood. Onze eindbestemming was uiteindelijk Gate 2. Daar waren we ruim op tijd want we wilden zo vroeg mogelijk inchecken en zeker zijn van een plek in het toestel. We hadden vandaag al aan verschillende Delta-medewerkers gevraagd over deze vlucht en allemaal zeiden ze dat we pas om 5.55 pm konden inchecken. Maar goed dat we vroeg waren, want inchecken ging dus al vanaf 5.30 pm. Voor hetzelfde geld zouden we daardoor weer niet mee kunnen. Toen we eenmaal in het vliegtuig zaten en klaar waren voor vertrek, barste er een hoosbui en flinke onweer los. We waren allemaal benauwd dat het vliegveld weer gesloten zou worden en dat we nog een nacht moesten blijven. Uiteindelijk kreeg de piloot na 1,5 uur wachten toch toestemming om te vertrekken! Het eerste stuk hadden we flinke turbulentie. Krijg daar helemaal de rambam van. Had weer een pleister achter m’n oor tegen reisziekte. Helpt geweldig, maar vliegen blijf ik afschuwelijk vinden.
Toen we eenmaal boven de wolken waren werd het gelukkig weer rustig. Wel een paar minuutjes boven België weer wat turbulentie gehad.
Landen ging prima. Toen naar de bagageband. Hadden toch allemaal wel een beetje de zenuwen of onze bagage er echt zou zijn. Het duurde wel even, maar uiteindelijk toch alle bagage van de band kunnen plukken.
Onze taxichauffeur stond al te wachten. Die hadden we gisteren nog gemeld dat we een dag later aan zouden komen. Ook dat was dus goed doorgekomen. De auto stond nog netjes op de parkeerplaats van het hotel, dus ook dat was goed gegaan. Maar het ging natuurlijk niet helemaal vlekkeloos: De accu was leeg. Wij hebben een Citroën C5 en die verbruikt ook wat stroom als hij stilstaat. Heeft iets te maken met de speciale vering. Eerst nog geprobeerd met startkabels en de auto van de taxichauffeur, maar dat lukte niet. Toen aanduwen, lukte ook niet. Uiteindelijk de hulp van Citroën ingeroepen. Binnen 40 minuten was er iemand en binnen 40 tellen startte de auto. Zijn allemaal een beetje gaar, want de laatste 48 uur hebben we maar heel weinig geslapen. Och, dat halen we wel weer in.
Het eind van onze vakantie was dus niet zo geweldig. Onze vakantie zelf is FANTASTISCH geweest. We kijken er met veel plezier op terug.

Anoniem zei

Jammer dat jullie terug vlucht niet zo goed is verlopen. A.s. woensdag vertrekken wij (6 pers.) voor een ongeveer zelfde reis naar amerika. Gelukkig hebben wij voor een rechtstreekse vlucht gekozen. Verder hebben we met plezier jullie verhalen gelezen en hier en daar nog wat tips opgedaan. Bedankt.

Hallo,

geweldige reis hebben jullie gemaakt en heel leuk om te lezen, ga zeker een en ander onthouden en gebruiken voor onze eigen trip met de camper deze zomer naar West USA, wij zijn een gezin met 2 kids (7 en 10 jaar) en zijn al 2 x eerder met de camper op pad geweest maar nog niet aan deze kant van USA. Ik heb jullie link gekregen overigens van Marianne van het america forum (erg handig)

Vraag.. kunnen/hebben jullie nog alle adressen van alle overnachtingen op de campings of hebben jullie aanraders? wij willen zoveel mogelijk op de staatcampings staan en afwisselen met andere campings met zwembad e.d. TIPS zijn welkom!! Het is absoluut noodzakelijk denk ik om van te voren alles te boeken toch?

alvast bedankt voor jullie reactie

gr. Esther Roelofs (Almere)

Anoniem zei

Hallo Esther,

Leuk om een positieve reactie te krijgen op onze reis en weblog. We kijken er nog steeds met ontzettend veel plezier op terug, en ieder weekend tijdens het ontbijt staat de laptop op tafel en bekijken we de foto's of film weer eens.

Wat betreft de campings;
Omdat wij in het hoogseizoen zijn geweest, en we op het AA-forum hadden gehoord dat het ontzettend druk zou zijn vanwege de lage dollar, hebben wij alle campings van te voren via Internet gereserveerd. Daar hebben we zeker geen spijt van gehad, want in veel gevallen was het inderdaad behoorlijk druk. Ook vonden wij het een prettig idee om niet ergens doodmoe aan te komen en er dan achter te komen dat een camping vol is. Reserveren via Internet is ideaal.
Ik weet natuurlijk niet hoe jullie route is, maar een paar tips heb ik wel:
- De camping in Pahrump was schitterend. Was echt een heel luxe resort. Wij hadden hiervoor gekozen omdat wij naar Death Valley wilden, en in de zomer mag je niet met een camper de woestijn in. Wij hadden (alweer via Internet) in Pahrump een personenauto gehuurd waarmee wij een dag naar Death Valley zijn geweest. De camper bleef die dag gewoon op de camping.
- In Las Vegas hadden wij niet gekozen voor de camping op Circus Circus, maar voor Sam's Boulder. Dit zouden wij een volgende keer niet weer doen. We zaten een behoorlijk eind van de Strip af. Er ging vanaf Sam's wel een pendelbus naar de Strip. Dat hadden we ook gelezen op het AA forum. Wat er echter niet bij stond was dat de laatste bus terug al om 23.30 uur vanaf de Strip ging. Bovendien vertrok deze bus ook helemaal vanaf het eind van de Strip. Het zou dan toch wat handiger zijn geweest om op de Strip zelf te zitten.

Ik kan je nog veel meer tips geven als je dat wilt. Ik zal een dezer dagen wat gegevens opzoeken en je weer een mailtje sturen.
Trouwens, mocht je het in kunnen plannen; New York was echt fantastisch!

Laat anders even een mailadres achter waar ik de infomatie naar kan sturen. Mijn mailadres is dianaschrijvers@hotmail.com.